Najlepsze Domy
[Zrób To Sam] Układanie nawierzchni wokół domu

[Zrób To Sam] Układanie nawierzchni wokół domu

Proces budowania nawierzchni z prefabrykatów betonowych to sekwencja pewnych czynności, które należy wykonać, niezależnie od wielkości naszego przyszłego tarasu, chodnika czy podjazdu.

Kostki i płyty betonowe to bezsprzecznie najczęściej używane materiały do budowy alejek, podjazdów czy tarasów, ze względu na ich trwałość, estetykę i wzornictwo. Czy nawierzchnię z nich zrobioną może wykonać każdy?

Odpowiedź jest twierdząca, niemniej jednak przy jej układaniu należy zachować określoną kolejność prac i zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Jest to ważne w szczególności wtedy, gdy kostki czy płyty betonowe mają pokrywać dużą powierzchnię. 

Po pierwsze sprzęt

Każdy brukarz amator musi najpierw zaopatrzyć się w sprzęt, aby móc rozpocząć pracę przy budowie nawierzchni. Ten podstawowy to grabie, szpadel, taczka, gumowy młotek oraz ręczny ubijak, czyli tzw. baba. Ważne są również narzędzia, które posłużą nam do pomiarów, czyli miarka, poziomnica, sznur, paliki oraz pręty zbrojeniowe. Takie wyposażenie stosuje się w przypadku mniejszych realizacji. W przypadku, gdy zależy nam na budowie nawierzchni mierzącej kilkadziesiąt metrów kwadratowych, sprawa diametralnie się zmienia – tutaj dobrze jest posiadać profesjonalny sprzęt i do tego odpowiednie doświadczenie.

Czytaj także: Taras - zalety drewna kompozytowego. 

Przed przystąpieniem do prac musimy wybrać również materiały budowlane o właściwych parametrach. Liczy się grubość kostki lub płyty. Elementy nawierzchni przeznaczonej do ruchu pieszego i samochodów do 3,5 tony powinny posiadać grubość 6 cm. W przypadku miejsc o dużym natężeniu ruchu kołowego używa się natomiast betonowych prefabrykatów o grubości powyżej 8 cm. Gdy już zakupimy narzędzia oraz właściwe dla naszych potrzeb materiały budowlane, możemy przystąpić do realizacji projektu.

Wytyczanie, korytowanie i podłoże

Proces wykonania nawierzchni konieczne należy rozpocząć od jej wytyczenia. Posłużą nam do tego paliki i sznurek, z których wytyczymy ramy naszej kompozycji. Następnie musimy przystąpić do tzw. korytowania, czyli wybrania ziemi pod budowę naszej przyszłej alejki, tarasu czy podjazdu. Standardowo powinniśmy usunąć grunt na głębokość około 15-20 cm.

Pamiętajmy jednak o tym, że jeśli budujemy podjazd dla samochodu, to korytowanie musi być głębsze, żeby obciążenie lepiej się rozkładało i z uwagi na to, że elementy nawierzchni będą posiadały większą grubość. Dlatego zaleca się zejście w dół o kolejne 10-15 cm. Po zakończeniu usuwania hummusu miejsce należy ukształtować i zagęścić oraz wyprofilować spadki, których zadaniem będzie odpowiednie odprowadzanie wody.

Dobrym rozwiązaniem, które pozwoli stworzyć „ramy” dla naszej nawierzchni, będą obrzeża lub betonowa palisada na jej krawędziach. Wpływa to pozytywnie na stabilność nawierzchni.
Następnie konieczne jest wykonanie podłoża. Czynność tę zaczynamy od wykonania podbudowy z żużlu, piasku, żwiru lub mieszanki piasku ze żwirem. Zalecana grubość to 10 cm w przypadku nawierzchni do ruchu lekkiego (piesi, pojazdy do 3,5 tony) i 20 cm dla ruchu kołowego ciężkiego. Podbudowę musimy koniecznie ubić. Następnie wykonujemy 4-5 cm podsypkę – zwykle z piasku, której uwaga, nie ubijamy, a jedynie wyrównujemy. Dla lepszej stabilności tej warstwy można ją wymieszać z cementem, który wiąże ziarna piasku pod wpływem wilgoci. Następnym krokiem jest…

Wielki finał

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!