×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Praktyczna i funkcjonalna nawierzchnia brukowa

Praktyczna i funkcjonalna nawierzchnia brukowa

Autor: Radosław Zieniewicz
Dodano: 11 sie 2019 12:00

Projektując przydomową przestrzeń chodzi o taki dobór kolorystyki i faktur nawierzchni brukowej, aby dopasować ją do otoczenia i uzyskać efekt odpowiadający gustom inwestora. Podstawowym odnośnikiem powinien być kolor elewacji i dachu. Zarówno w ofercie nawierzchni burkowy do wyboru mamy całą paletę chłodnych szarości, od niemal białych, przez grafitowe i niemal czarne.

Jednym z najważniejszych aspektów aranżacji ogrodu i otoczenia domu jest wyznaczenie ciągów komunikacyjnych. Musi być funkcjonalnie i wygodnie zarówno dla gospodarzy, jak i dla odwiedzających ich gości. Odpowiednie wyznaczenie ścieżek i podjazdów – ich kształtu, rozplanowania, wymiarów wpłynie w efekcie na komfort poruszania się po posesji, dojście od bramy do drzwi wejściowych, dojechanie samochodem do garażu i przejście „suchą stopą” nawet podczas deszczu.

Idealny materiał na „bruk”

Najpopularniejszym materiałem nawierzchniowym na podjazdy i ścieżki są różnego rodzaju kostki brukowe. Za ich wyborem na nawierzchnię wokół domu przemawia szereg zalet. Przede wszystkim, kostkę betonową łatwo ułożyć oraz dokonać ewentualnej wymiany uszkodzonych elementów. Kolejną praktyczną cechą kostki jest możliwość jej ułożenia zarówno na podjazdach, jak i ścieżkach spacerowych w ogrodzie.

Kostki kuszą także feerią barw – od tradycyjnych szarości i beżów, po znacznie intensywniejsze barwy, jak brąz czy czerwień. Z kolei kupując kostkę betonową warto zwrócić uwagę, czy jest ona jedno-, czy dwuwarstwowa.

Produkty dwuwarstwowe są tylko licowane, podczas gdy barwienie kostki jednowarstwowej odbywa się w masie, co gwarantuje rozkładanie się koloru na całej powierzchni. Producenci elementów betonowych oferują nie tylko bogactwo kolorów, ale także zaskakują rozwiązaniami wzorniczymi

Innym chętnie wybieranym rozwiązaniem jest kostka klinkierowa. Do zalet klinkieru należy zaliczyć jego elegancję, trwałość, niską nasiąkliwość oraz mrozoodporność. Wypalany z gliny klinkier ma naturalną barwę ceramiki budowlanej, która pozostaje niezmienna nawet wystawiona na długotrwałe działanie słońca.

Dzięki tym  właściwościom oraz wysokiej odporności na ścieranie, klinkier jest wprost idealnym rozwiązaniem na nawierzchnię podjazdowe. Warto nadmienić, że o ile podjazdy wykonane z kostek betonowych i kamiennych muszą mieć grubość 6 cm, kostce klinkierowej wystarczy 5,2 cm grubości.

Bardzo wytrzymałym i estetycznie wyglądającym materiałem nawierzchniowym, który z pewnością zainteresuje zwolenników naturalnych rozwiązań jest kamień. Kostki z kamienia naturalnego produkowane są z jego różnych odmian – m.in. piaskowców, granitów i bazaltów.

Cechą charakterystyczną kostek kamiennych są ich różne wymiary, co można uznać zarówno za wadę jak i zaletę, w zależności od preferencji inwestora, który może np. cenić sobie ten aspekt kamienia, jako bliższy naturze. Gama kolorów kostek z kamienia obejmuje brązy, beże, szarości, ale także np. zielenie i żółcie.

Podbudowa na podjazd

Prawidłowo wykonany podjazd samochodowy musi być jednocześnie trwały i estetyczny. Najważniejsze jednak jest, aby podjazd powinien być zdolny do przenoszenia obciążeń, wywieranych przez pojazdy go eksploatujące. Istotne jest odpowiednie przygotowanie podłoża pod kostkę, aby prawidłowo przejmowało obciążenia jakim poddawana jest nawierzchnia brukowa. Pod podjazd należy więc wykonać podbudowę.

W zależności od rodzaju gruntu może być ona lekka (na gruntach piaszczystych) lub nieco solidniejsza, gdy musi się sprawdzić na terenach gliniastych i torfowych. Wykonując podbudowę należy pamiętać o zachowaniu minimalnej grubości 35-40 cm, oraz uwzględnieniu wszystkich jej warstw.

Na samym spodzie powinna znaleźć się warstwa odsączająca; na niej układamy warstwę nośną o grubości 30 cm, wykonaną z zagęszczonego kamienia łupanego; na warstwę nośną kładziemy warstwę wyrównującą – na tak wykonanym podłożu możemy rozpocząć układanie kostki. Popularnym rozwiązaniem jest stosowanie geowłókniny, która zapobiegnie mieszaniu się poszczególnych warstw.

Czytaj także: Projekt domu (93,78 m kw.) z poddaszem użytkowym

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także