×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Najczęstsze błędy popełniane przy pracach brukarskich

Najczęstsze błędy popełniane przy pracach brukarskich

Autor: Wojciech Napora
Dodano: 29 paź 2017 13:30

Wytyczenie i ułożenie nawierzchni chodników oraz podjazdu przy domu nie należą do prostych zadań. Wiedzą o tym te osoby, które podejmowały się podobnych prac na własną rękę. Zdradzamy, jakie są najczęstsze błędy podczas robót brukarskich. Porady pozwolą wyeliminować przykre niespodzianki i uniknąć dodatkowych kosztownych napraw.

Zagospodarowanie terenu, na którym dużą rolę odgrywają nawierzchnie utwardzone kostką brukową, wymaga dużego doświadczenia, dbałości o wiele detali oraz wprawy. Aby chodniki i podjazd zachwycały wizualnie i spełniały podstawowe, użytkowe zadania, ich rozmieszczenie powinien poprzedzić starannie przemyślany projekt. Co więcej, aby podczas prac nie uszkodzić materiału, wykonać odpowiednią podbudowę i ułożyć kostkę na lata, dobrze jest zlecić ich realizację profesjonalnej, sprawdzonej firmie, która wykona całość zgodnie ze sztuką budowlaną – tłumaczy Wojciech Średniawa, główny projektant firmy Polbruk.

Mimo to, prac na własny użytek podejmują się właściciele posesji, którzy nie mają wiele wspólnego z branżą budowlaną. Radzimy jakich błędów się wystrzegać. Poradnik może okazać się pomocny również w trakcie doglądania firmy wykonawczej i nadzoru przebiegu prac brukarskich.

1. Źle przygotowany grunt/podbudowa

Od tego jak przygotowane zostaną grunt i podbudowa zależeć będzie późniejsza eksploatacja nawierzchni. Niedociągnięć na tym etapie nie zamaskują i nie nadrobią nawet najlepszej jakości produkty w postaci kostki czy płyty. Od czego więc zacząć?

Aby przygotować grunt – w przypadku podjazdu trzeba wykonać wykop o głębokości 30-50 cm, a następnie wyrównać i uformować dno kształtując spadki (spadki zapobiegną zastojom wody; spadek poprzeczny i podłużny zazwyczaj od 0,5 -3 cm na 1m)) i linie odwadniające oraz zagęścić całość poprzez ubijanie. W większości przypadków dno należy pokryć specjalnym kruszywem utwardzającym.

Czytaj także: Biały nalot na kostce brukowej.

Kolejnym etapem prac jest wykonanie około 25-40-centymetrowej warstwy podbudowy (20 cm podbudowy w przypadku nawierzchni wokół domu oraz chodników, 40 cm – nawierzchnie poddane większym obciążeniom) z materiału gwarantującego przepuszczalność wody np. ze żwiru (następnie należy obetonować krawężniki wzdłuż obramowania nawierzchni).

Prace kończy wyłożenie kilkucentymetrowej warstwy wyrównanej, ale nie ubitej podsypki z piasku lub innego drobnego kruszywa. Dopiero na tak przygotowane podłoże kładziemy kostkę.

2. Grubość kostki niedopasowana do realnego obciążenia

Podjazd oraz ścieżki kształtujemy za pomocą kostek brukowych i elementów dodatkowych w taki sposób, aby koncepcja tworzyła spójną całość z domem i otoczeniem. Wybierając kostkę należy uwzględnić jej przeznaczenie oraz wielkość i kolor. Szczególnie istotna jest grubość – ta powinna zostać dopasowana do realnego obciążenia nawierzchni: dla samochodów poniżej 3,5 t – kostka 6 cm, np. Polbruk Granito czy Polbruk Complex, dla pojazdów cięższych – kostka minimum 8 cm np. Polbruk Avanti lub Carmino. Do aranżacji ścieżek ogrodowych należy wykorzystać elementy o grubości 4-6 cm.

3. Brak krawężników wokół podjazdu

Brak krawężników czy obrzeży okalających nawierzchnię to powszechny błąd. Wielu zleceniodawców upatruje w tym okazji do zaoszczędzenia finansów, ale jest to tylko pozorna oszczędność. Zadaniem wspomnianych elementów jest utwardzenie i stabilizacja całej nawierzchni, co jest szczególnie istotne na bardziej obciążonych podjazdach. Krawężniki i obrzeża zapobiegają rozsuwaniu się kostek pod wpływem eksploatacji, dzięki czemu minimalizują ryzyko powstawania kolein oraz ubytków.

4. „Plamy” kolorystyczne

Pamiętajmy, aby układając nawierzchnię dobierać produkty z 3 różnych palet. Mieszanie materiału pozwoli uniknąć tworzenia się na gruncie plam – miejsc o wyraźnie różnych odcieniach. Różnice te wynikają z faktu, iż kostka brukowa ze względu na swoje właściwości i składniki jest produktem naturalnym, który podlega wahaniom odcieni. Dzięki mieszaniu materiału uzyskamy aranżację o właściwej grze kolorów.

5. Zbyt ciasne lub zbyt luźne ułożenie poszczególnych kostek

Kostkę należy układać od brzegu nawierzchni ku środkowi, zachowując odstępy między poszczególnymi elementami (dla powierzchni chodników powinna ona wynosić 2-3 mm, a w wypadku nawierzchni drogowych 3-4 mm). Po zbyt ciasnym ułożeniu kostki może dochodzić do odpryskiwania ich krawędzi. Z kolei zbyt luźne ich osadzenie może sprawić, że chodniki czy podjazd szybko przestaną wyglądać estetycznie.

Jeżeli chcemy mieć pewność, że wybudowane nawierzchnie będą dekoracyjne i solidne, a po latach eksploatacji nie pojawią się na nich koleiny i załamania, musimy pamiętać o powyższych zasadach dotyczących odpowiedniego doboru produktów i właściwej kolejności wykonywanych czynności.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także