Pociąg do sztuki – najpiękniejsze stacje metra
Wsiąść do pociągu byle jakiego... ale nie na byle jakiej stacji. Jak pokazują przykłady z całego świata, metro przestało być wyłącznie najszybszym środkiem miejskiego transportu. Jego stacje stają się perełkami sztuki architektonicznej, zachwycając bogactwem wykończeń, zdobień i nawiązań do sztuki.
Wsiąść do pociągu byle jakiego... ale nie na byle jakiej stacji. Jak pokazują przykłady z całego świata, metro przestało być wyłącznie najszybszym środkiem miejskiego transportu. Jego stacje stają się perełkami sztuki architektonicznej, zachwycając bogactwem wykończeń, zdobień i nawiązań do sztuki.
Rådhuset Station w Szwecji
Metro w Sztokholmie zostało otwarte w 1950 r., a w miarę upływu czasu jego przestrzeń zaczęły zapełniać zapierające dech w piersiach dzieła sztuki. Wnętrze pełne fresków i rzeźb wygląda jak imponująca jaskinia, według części mieszkańców balansująca na granicy kiczu. Zjeżdżając w głąb kamiennych ścian, gdzie dominuje kolor czerwony i zielony nie można oprzeć się wrażeniu, że przestępujemy bramy piekieł. Wybór barw nie jest przypadkowy – czerwony miał symbolizować zagrożenia płynące z nadmiernej eksploatacji środowiska, natomiast zielony świerkowe, szwedzkie lasy. Sztuka z morałem.
Toledo Metro Station we Włoszech
Kompleks zlokalizowany w Neapolu obfituje w tzw. Stacje Sztuki, gdzie podziwiać można dzieła współczesnych artystów i architektów. Celem głównego opiekuna projektu było uwolnienie sztuki z muzeów i galerii i ulokowanie jej bliżej ludzi tak, by społeczeństwo otrzymało do niej wolny dostęp. Stacja Toledo uznawana przez wielu za najbardziej okazałą zachwyca niesamowitym sklepieniem. Mozaika symbolizująca morze, stworzona z mnóstwa małych kafelków, podczas jazdy turysty na ruchomych schodach mieni się tysiącem kolorów, potęgując wrażenie przepychu.
Arts Et Métiers Station we Francji
Początkowo metra w Paryżu nie można było zaliczyć do miejsc godnych uwagi – zaokrąglone ściany wyłożone białymi kafelkami ze słabym oświetleniem nie zachęcały do dłuższego pobytu na stacji. Arts Et Métiers swoją nazwę wzięła od zlokalizowanego nieopodal muzeum, a jej renowacja rozpoczęła się w roku 1994.
Design wnętrza opracowany przez François Schuitena inspirowany był publikacjami autorstwa Juliusza Verne’a – stąd iście bajkowy wystrój, silnie działający na wyobraźnię, szczególnie tę dziecięcą. Arts Et Métiers Station przypomina łódź podwodną lub statek, a miedziany kolor ścian i niebanalne dekoracje cieszą oko.
City Hall Subway Station w USA
Głównym projektantem stacji nowojorskiego metra jest Raphael Guastavino, który również w City Hall Subway zastosował to, co lubił najbardziej – wykładane kolorowymi kafelkami sklepienia. Oświetlenie stacji urozmaicono imponującymi świecznikami i innymi drobnymi światełkami, które rzucając cień pod odpowiednim kątem dodatkowo eksponują architektoniczne piękno wnętrza.
Formosa Boulevard Station na Tajwanie
Z pewnością jedna z bardziej kolorowych stacji metra na świecie, urządzona z wielkim przepychem. We wnętrzu na główny plan wysuwają się dwie monumentalne kolumny, które dla zwiększenia efektu są dodatkowo podświetlane na kolorowo. Spoglądając w górę, oczom turysty ukazuje się malownicze sklepienie pełne witraży o różnorodnej tematyce, które eksponuje wpadające do wnętrza światło. Centralna część metra staje się często miejscem występu lokalnych artystów.
Avtovo Metro Station w Rosji
Wnętrze stacji Metra Avtovo w St. Petersburgu przypomina salę balową. W środku znajdziemy piękne, marmurowe i szklane kolumny, bogate żyrandole, okazałe, dynamiczne łuki i neoklasycystyczne sklepienie. Na stacji ulokowano też liczne mozaiki, wśród których najbardziej okazałą jest ta symbolizująca blokadę Leningradu podczas II wojny światowej.
Plac Wilsona w Warszawie
Mimo że Polska nie może pochwalić się rozwiniętą siecią metra, w zestawieniu nie mogło zabraknąć Placu Wilsona w Warszawie, docenionego przez wydawnictwo brytyjskiego magazynu „The Guardian” oraz amerykańską stację CNN.
Za projektem stacji powstałym w 2005 r. stoi firma architektoniczna AMC. Do wykończenia wnętrza warszawskiego metra użyto przede wszystkim kamienia. Na wejściu imponuje betonowy sufit pokryty błyszczącym woskiem. Wrażenie robią także efekty świetlne odbijane przez zawieszony panel, rozpraszający wewnątrz różne kolory – od czerwonego po zielony czy fioletowy.
Stacje metra to ciekawy sposób na popularyzację sztuki, która będąc w centrum miasta w miejscu najczęściej uczęszczanym przez mieszkańców znajduje się dosłownie na wyciągnięcie ręki. Dzięki temu w czasach, gdy muzea i galerie świecą pustkami, sztuka współczesna wychodząc na ulicę, ma szanse zyskać szersze grono odbiorców.