Najlepsze Domy
[Zdrowie] Zadbaj o dobry mikroklimat we wnętrzu

[Zdrowie] Zadbaj o dobry mikroklimat we wnętrzu

Stworzenie odpowiednich warunków w domu może mieć istotny wpływ na samopoczucie i energię życiową mieszkańców. Nieodpowiednia temperatura w domu, czy to wysoka, czy też niska może być przyczyną wielu dolegliwości, zwłaszcza, gdy towarzyszy im wilgotność powietrza wykraczająca poza zakres 40-60 proc.

Podejmując temat zdrowia najczęściej koncentrujemy się na odżywianiu i aktywności fizycznej. O odpowiedniej temperaturze w domu w tym kontekście myślimy raczej rzadko. Tymczasem jest ona niezwykle ważna dla naszego dobrego samopoczucia. Jak osiągnąć komfort cieplny i jakie wskazania termometru będą przyjazne dla naszego zdrowia, a przy tym również domowego budżetu?

Optymalna temperatura wnętrz

Zbyt wysokie wskazania termometru mogą powodować podrażnienie śluzówek dróg oddechowych, spojówek oczu oraz skóry. Częściej też możemy odczuwać zmęczenie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, bóle głowy, spadek ciśnienia krwi i osłabienie. Przegrzanie sypialni wpływa na problemy ze snem. Wychłodzone pomieszczenia również nam nie służą, narażając nas na częstsze infekcje gardła. Ponadto, przy takich warunkach w pomieszczeniach dochodzi do zawilgoceń, które tworzą znakomite warunki dla rozwoju grzybów-pleśni. Może to prowadzić do alergii, astmy i innych przewlekłych chorób płuc.

Czytaj także: Nowoczesne okna - wnętrze pełne światła.

Jaka zatem temperatura będzie najlepsza dla dobrego samopoczucia domowników? Otóż trzeba mieć świadomość, że nie istnieje jedna wartość odpowiednia zawsze, wszędzie i dla każdego.

Dążąc do zapewnienia komfortu termicznego ważne jest zróżnicowanie temperatury w zależności od funkcji pomieszczenia. I tak przykładowo w salonie, pokoju dziecięcym oraz w gabinecie termometr powinien wskazywać 20-22 st. C. W kuchni, gdzie gotowanie dostarcza nam dodatkowego ciepła, za optymalne uważa się 18 st. C. Najcieplej powinno być natomiast w łazience – nawet 23 st. C. W sypialni, gdzie zależy nam na efektywnym wypoczynku i spokojnym śnie, warto ustawić termostat na 17-18 st. C, a przed położeniem się delikatnie przewietrzyć pomieszczenie – podpowiada Tomasz Jarzyna z firmy Baumit.

Po pierwsze ocieplenie

Najskuteczniejszym sposobem na stworzenie zdrowego mieszkania jest zadbanie o jego właściwą izolacje cieplną, która latem zapewni nam optymalną ochronę przed wysoką temperaturą i zapobiegnie przegrzewaniu ścian, natomiast zimą pozwoli im utrzymać ciepło.

W trakcie badań wykazano, że gdy na zewnątrz słupek rtęci wskazuje nawet na 36°C, w ocieplonych domach o masywnej konstrukcji temperatura utrzymuje się na poziomie około 25°C, podczas gdy w budynkach nieocieplonych osiąga ona poziom 30°C. Natomiast w zimowych realiach, gdy na zewnątrz termometry wskazują -12°C, podczas symulowanej 2-dniowej awarii ogrzewania, w nieocieplonym domu temperatura spadła z 21°C do 4°C, a w masywnych domach z izolacją termiczną wartość temperatury pokojowej i temperatury ścian utrzymywała się na poziomie 15-17°C.

W poszukiwaniu komfortu

To, czy pomieszczenie wydaje nam się ciepłe czy zimne, zależy od postrzeganej przez nas temperatury (tzw. temperatury operatywnej), na którą wpływają dwa czynniki: temperatura powietrza oraz powierzchni ścian wewnętrznych (promieniowanie cieplne). Ta pierwsza dotyczy powietrza otaczającego osoby przebywające w pomieszczeniu. Druga natomiast odnosi się do ścian, sufitów, podłóg oraz mebli.

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!