×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Udaj się na pogranicze sztuki i inżynierii

Udaj się na pogranicze sztuki i inżynierii

Autor: Radosław Zieniewicz
Dodano: 13 cze 2017 08:49
Zaktualizowano: 13 cze 2017 08:51

Keramzyt Leca® odegrał ważną rolę podczas budowy Duńskiego Teatru Królewskiego na nadbrzeżu portowym w Kopenhadze. Jednym z głównych problemów tej inwestycji było zabezpieczenie pomieszczeń znajdujących się poniżej poziomu wody.

Metryczka budowy

  • Inwestor: Duński Teatr Królewski i Ministerstwo Kultury
    Architekt: Lundgaard & Tranberg Architects
    Produkt Leca: keramzyt 10-20

Wyzwania często bywają złożone, ale ich rozwiązania już niekoniecznie

Jednym z głównych problemów w trakcie budowy Duńskiego Teatru Królewskiego w Kopenhadze, było zapewnienie skutecznego odwodnienia. W kubistycznej bryle obiektu mieszczą się trzy sceny, pomieszczenia zaplecza, garderoby aktorów, restauracje i biura. Większa część budynku zaprojektowanego przez pracownię Lundgaard & Tranberg znajduje się poniżej poziomu wody.

Takie posadowienie teatru oznacza w praktyce, że nieunikniona jest jej infiltracja. Ten problem można jednak rozwiązać w bardzo prosty sposób.

Przyjęto rozwiązanie z keramzytem Leca

Podziemne kondygnacje budynku teatru mają podwójne betonowe ściany. Aby ściana wewnętrzna była całkowicie sucha, przyjęto rozwiązanie polegające na zatrzymaniu wody, która mogłaby przenikać przez zewnętrzną ścianę.

Keramzyt 10-20 mm okazał się idealnym wyborem i został wykorzystany jako wypełnienie przestrzeni pomiędzy dwiema ścianami podziemnych kondygnacji. Oprócz spełnienia funkcji drenażu, keramzyt poprawił również izolacyjność termiczną, co jest niezwykle ważne w budynkach Północnej Europy. 

Łatwość stosowania keramzytu

Inną istotną zaletą keramzytu Leca w projekcie budowy Teatru Królewskiego była łatwa aplikacja. Kruszywo keramzytowe wdmuchiwano pompą (1 m3 układano w ciągu 1 minuty). Samochód z keramzytem był ustawiany w odległości ok. 60 metrów od budynku, skąd dalej kruszywo przemieszczano za pomocą pompy z wężami.

Rozwiązanie to przyspieszyło prace wykonawcy i ograniczyło koszty. Obecnie aktorzy i widzowie mogą wspólnie cieszyć się nowoczesnym teatrem. Szekspir, Beckett i Strindberg wprowadzili się do budynku przyszłości.

Zobacz więcej!

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także