×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNER PORTALU
Przemysł cementowy w Polsce: dowiedz się, dlaczego jest jednym z najnowocześniejszych w Europie

Przemysł cementowy w Polsce: dowiedz się, dlaczego jest jednym z najnowocześniejszych w Europie

Autor: Katarzyna Masłowska
Dodano: 28 paź 2019 09:53
Zaktualizowano: 28 paź 2019 09:56

Beton cement i kruszywa, wykorzystywane są na wielu etapach budowy, zarówno domów jednorodzinnych, obiektów użyteczności publicznej, jak również infrastruktury drogowej. O tym, jak zmienia się branża przemysłu cementowego mówi Marcin Mądry, Dyrektor Marketingu i Strategii Lafarge w Polsce

Są Państwo czołowym graczem na rynku cementu, kruszyw i betonu w Polsce. Pokutuje przekonanie, że branża cementu kruszyw i betonu jest energochłonna i produkuje wiele odpadów. Jakie zmiany, związane z rozwojem proekologicznych metod wytwarzania cementu i betonów, wprowadzili Państwo w ostatnich latach? Czy polski przemysł cementowy można nazwać nowoczesnym?

Marcin Mądry: W naszej branży istnieje wiele mitów, a największym jest ten mówiący, iż produkujemy wiele odpadów. Na przestrzeni lat przeprowadziliśmy szereg procesów modernizacji, dzięki którym Polski przemysł cementowy jest jednym z najnowocześniejszych w Europie, a Lafarge jest tego najlepszym przykładem. Oprócz produkcji, cementu, betonu czy kruszyw staliśmy się rozwiązaniem wielu problemów współczesnej gospodarki.

Przykładem jest wykorzystanie paliw alternatywnych, przez co pomagamy rozwiązać problem gospodarowania odpadami w miastach. Największe inwestycje Lafarge w ostatnich latach koncentruję się właśnie wokół zwiększenia możliwości ich wykorzystania. W 2017 r. na terenie Cementowni Kujawy zbudowaliśmy Zakład Produkcji Paliw Alternatywnych, który jest jedną z największych tego typu platform w Europie.

Rok później wspólnie z PGNiG Termika otworzyliśmy Zakład Separacji Popiołów Siekierki. Jest to druga na polskim rynku instalacja oczyszczająca popioły lotne powstające podczas spalania węgla. Dzięki niej z materiału dotychczas uznawanego za odpad, uzyskujemy pełnowartościowy produkt oraz paliwo. Dziś 73% energii potrzebnej do wypału klinkieru w naszych cementowniach pochodzi właśnie z paliw alternatywnych. Rocznie przetwarzamy ponad 400 000 ton odpadów, to jakby milionowe miasto przez rok nie produkowało śmieci. Wspomniane inwestycje stanowią najlepsze przykłady naszego wkładu w rozwój gospodarki obiegu zamkniętego oraz troski o środowisko.

Cement jest również składnikiem betonu, drugiego po wodzie najpowszechniej stosowanego materiału budowlanego. Lafarge dużą wagę przykłada do redukcji emisji CO2. Uważamy, że dzięki naszym działaniom technologicznym i produktowym możemy mieć realny wpływ na zahamowanie globalnych zmian klimatycznych. Od 1990 roku wydaliśmy jako branża blisko 10 mld złotych na modernizację zakładów, dzięki czemu obniżyliśmy emisję o 30% o czym mało się mówi. W ciągu następnych 2-3 lat jako Lafarge chcemy obniżyć ten wskaźnik o kolejne 15% od obecnego poziomu. W tym celu rozwijamy technologie, które pozwolą nam wychwytywać a później wykorzystać pozostały emitowany w procesie dwutlenek węgla – np. prowadzimy pracę nad nowym rodzajem paliwa dla branży lotniczej.

Z punktu widzenia środowiskowego ważne jest to, aby na krajowym rynku wykorzystywany był cement z polskich zakładów, gdyż jest to produkt podlegający wysokim standardom środowiskowym. Dziś jako branża walczymy również o to, aby zahamować import cementu z takich państwa jak Białoruś czy Turcja, gdyż każda tona zaimportowana spoza UE to nie tylko dodatkowe emisje związane z transportem, ale również dużo większe emisje w samym procesie produkcji. Państwa te nie są objęte normami obowiązującymi w Unii Europejskiej.

Czy i w jaki sposób Państwa działalność wpisuje się w trendy budownictwa w duchu ekologicznym i zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju?

Zrównoważone rozwiązania betonowe oparte o cement pomagają tworzyć lepszą infrastrukturę. Dlaczego? Beton zawiera tylko 10-15% cementu, a w cyklu życia pochłania z powrotem 25% CO2 wyemitowanego przy produkcji. Większość emisji w budynkach pochodzi z okresu eksploatacji, około 70-75%. Dobrze zaprojektowany budynek pod kątem parametrów energetycznych pozwala znacząco ograniczyć ilość emisji CO2 w jego cyklu życia. Temu służą właśnie nowoczesne produkty poprawiające termoizolację które wdrażamy w grupie LafargeHolcim, a które w przyszłym roku zadebiutują na polskim rynku. Inną drogą do redukcji emisji CO2 jest ograniczenie ilości stali w konstrukcji. Współpracując z naszymi klientami i partnerami zmniejszamy ilość stali poprzez zastosowanie włókien w fundamentach. W najbliższej przyszłości będziemy rozwijać nowe produkty, które będą wpływać na zrównoważony rozwój.

Opublikowali Państwo drugi raport zrównoważonego rozwoju Lafarge w Polsce „W trosce o biznes, ludzi, planetę”. Jakie główne wnioski wyłaniają się z tego dokumentu?

Dążymy do neutralności węglowej w budownictwie, zmniejszając ślad węglowy cementu, oraz promujemy nowoczesne rozwiązania w zakresie jednego z najbardziej ekologicznych materiałów budowlanych – betonu.

Gospodarka obiegu zamkniętego – m.in rocznie przetwarzamy tyle odpadów komunalnych, ile wytwarzają mieszkańcy milionowego miasta, a także racjonalnie gospodarujemy wodą, wykorzystując ją w obiegach zamkniętych.

Środowisko – nie tylko stale zmniejszamy negatywny wpływ naszej działalności na środowisko, ale przede wszystkim staramy się tworzyć wartość dodaną dla przyrody: poprzez efektywną rekultywację gruntów oraz inwestycje w instalacje do powtórnego wykorzystania surowców.

Społeczności – jesteśmy częścią społeczności lokalnych, w których prowadzimy działalność. Angażujemy się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, m.in. poprzez programy WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim. Tworzymy bezpieczne środowisko pracy dla naszych pracowników i podwykonawców.

Jakimi realizacjami czy inwestycjami, realizowanymi w ostatnich latach w duchu zrównoważonego rozwoju, mogą się Państwo pochwalić?

W ostatnich latach skupiliśmy się na zrównoważonym budownictwie w infrastrukturze. Tutaj uwagę zwracamy na drogi betonowe. Obecnie realizujemy takie projekty na nowym odcinku autostrady A2 oraz wcześniej na obwodnicy Suwałk. Drogi betonowe to szczególnie istotny temat z kilku względów. Po pierwsze są trwalsze. Według danych Stowarzyszenia Producentów Cementu ich wytrzymałość jest od 2,5 do 3,5 razy większa, co zmniejsza liczbę remontów i utrudnień na drogach. Są one również odporne na rozjeżdżanie przez TIRy oraz powodują mniejsze zużycie paliwa o 2-3%.

Drogi betonowe sprawdzają się też w trudnych warunkach pogodowych. Lepiej odbijają światło tworząc lepszą widoczność niż asfalt i doprowadzając do niższych kosztów oświetlenia. Według danych Portland Cement Assocation do oświetlenia 1 km drogi betonowej wystarczy 14 lamp, a nie 22 jak w przypadku innych dróg. Te niższe koszty zostały także podkreślone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach kryteriów wyboru nawierzchni.

Pamiętajmy o tym, że nie jest to beton znany nam z dróg budowanych jeszcze w NRD, ale zupełnie nowa technologia. Beton ten nie pęka już po kilku latach, jest trwały przez co nie ma obaw, że będzie to droga, którą znamy z poprzedniej epoki.

Na konferencji 4Buildings zaprezentujemy nową zrównoważoną ofertę dla budownictwa kubaturowego. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także