REKLAMA
Najlepsze Domy
Naturalne światło w domu. Dlaczego jest tak ważne?

Naturalne światło w domu. Dlaczego jest tak ważne?

Jesień to nie tylko zmiana czasu z jesiennego na zimowy, która wciąż wzbudza wiele emocji, lecz także czas w którym częściej zapadamy na różne schorzenia wywołane ograniczonym dostępem do odpowiedniej ilości światła naturalnego w naszych domach i biurach. Mowa tu choćby o sezonowej depresji, czy też infekcjach dróg oddechowych. Co ciekawe, większość ludzi docenia istotną rolę światła dziennego w ich życiu, jednak nie wie jak bardzo wpływa ono na ich zdrowie i samopoczucie.

Już wkrótce, 28 października, zmienimy czas z letniego na zimowy. Warto przy tej okazji uświadomić sobie, jak duże znaczenie w naszym życiu odgrywa światło naturalne. Badania pokazują, że ma ono olbrzymi wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie, energię życiową czy też zdolność do uczenia się. Czasami wystarczy wprowadzić kilka zmian w naszym domu, aby lepiej korzystać z jego niekwestionowanych zalet przez cały rok.

Oto 10 faktów o zaletach światła dziennego:

1. Poprawia zdolności umysłowe

Dowodzi temu badanie przeprowadzone przez firmy, w którym odkryto, że po przeniesieniu się do budynków o lepszym doświetleniu naturalnym – produktywność ich pracowników wzrosła o 15%.W innym badaniu studenci rozwiązujący ten sam test w warunkach dobrego oświetlenia osiągnęli od 7 do 18% lepsze wyniki, niż Ci którzy siedzieli w ciemnych salach.

2. Wpływa na nasze samopoczucie

Eksperci oceniają, że około 30% populacji ziemi cierpi w mniejszym lub większym stopniu na sezonową depresję (tzw. sezonowe zaburzenie afektywne - SAD) spowodowaną brakiem światła dziennego. Jednocześnie wiadomo, że terapia światłem i ekspozycja do światła dziennego powyżej 1000 luksów może działać jako lekarstwo na SAD. Jest zatem naturalnym antydepresantem.

3. Reguluje wydzielanie hormonów, a także neuroprzekaźników w mózgu

Ludzkie oko ma specyficzny system sensoryczny i wykorzystuje światło dzienne do wydzielania hormonów i neuroprzekaźników w mózgu. Proces ten obejmuje regulację poziomu kortyzolu tzw. hormonu stresu, czy też melatoniny – odpowiedzialnej za zdrowy sen, co jest postrzegane jako warunek snu. Życie w słabo oświetlonych pomieszczeniach ogranicza ten proces i osłabia zdolność umysłową człowieka.

4. Wpływa na wytwarzanie witaminy D w organizmie

Światło słoneczne ma bardzo duży wpływ na wytwarzanie witaminy D, która potrzebna jest choćby dzieciom do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Badania wskazują, że jej niedobory skutkują osłabieniem mięśni i zwiększeniem podatności na infekcje. Ponadto witamina D ma pozytywny wpływ na normalizację ciśnienia tętniczego we krwi.

5. Poprawia działanie zegara biologicznego

Ciało ludzkie ma wbudowany zegar biologiczny, którego prawidłowe działanie jest uzależnione od odpowiedniego poziomu światła naturalnego w ciągu dnia i nocy. Podczas nocy zegar ustawia ciało w zrelaksowanym stanie, obniżając metabolizm, zwiększając wytwarzanie hormonów wzrostu i usuwając toksyny.

6. Zwiększa poziom energii życiowej i redukuje ryzyko wystąpienia infekcji dróg oddechowych

Wyniki badania ogólnoeuropejskiego przeprowadzonego na potrzeby raportu „Barometr zdrowych domów 2016” pokazują, że odpowiednia ilość światła dziennego w domu niemal o połowę zmniejsza ryzyko odczuwania niskiego poziomu energii życiowej. Co istotne, doskonały stan zdrowia i ciągłą energię deklarowali przede wszystkim Polacy, którzy w ogóle lub w znikomym stopniu byli zmuszeni korzystać ze sztucznego światła w ciągu dnia. Jak się okazało, światło słoneczne zmniejsza również ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych.

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!