Jak dobrze wybrać napęd garażowy?
Czasy, w których byliśmy zmuszeni zostawiać samochód przy ogródku dawno już odszedł do lamusa. Dziś praktycznie każdy nowo wybudowany dom jest standardowo wyposażony w bramę garażową. Jednak, aby w pełni cieszyć się jej użytkowymi walorami warto zaopatrzyć ją w automatyczny napęd. Dzięki niemu unikniesz wsiadania i wysiadania z auta podczas deszczu i śniegu, a ponadto do garażu nie wejdzie nieproszony gość.
Zazwyczaj instalację napędu elektrycznego przeznaczoną do otwierania bram wykonuje profesjonalna ekipa w czasie budowy dom lub tuż zaraz po osadzeniu bramy. Jednak coraz częściej taki montaż możemy przeprowadzić sami.
Producenci automatycznych napędów elektrycznych wprowadzają na rynek coraz nowsze produkty dostosowane do potrzeb i możliwości konsumenta. Dzięki temu, po zapoznaniu się ze szczegółową specyfikacją techniczną i instrukcją montażu możemy samodzielnie przeprowadzić taką instalację.
Jednak zanim zdecydujemy się na zakup takiego napędu musimy sprawdzić jaki rodzaj pasuje do naszej bramy. Jeśli chodzi o typy bram to jest ich zaledwie kilka rodzajów. Większość z nich stanowią bramy segmentowe, mniej popularne są bramy uchylne.
No i jeszcze należy wspomnieć o bramach rozwieranych. Spróbujmy dopasować odpowiedni napęd elektryczny w zależności od rodzaju bramy garażowej.
Dobieramy napęd do bramy
Na szczęście na rynku bram garażowych dostępne jest kilka rodzajów bram, co bardzo ułatwi dobór napędu elektrycznego. Najczęściej w garażach montowane są bramy segmentowe.
Wśród nich możemy wyróżnić segmentowe górne, do których pasują praktycznie wszystkie typy napędów, pod warunkiem, że w garażu jest miejsce przeznaczone do ich instalacji. W przypadku gdy mamy większy garaż, który pomieści np. dwa samochody musimy wybrać napęd z większą siłą ciągnięcia i pchania i najlepiej gdy przekracza ona 1000 N.
W przypadku bram segmentowych bocznych, napęd elektryczny montuje się tuż nad naprożem otworu lub w ścianie bocznej. Dodatkowo napęd powinien być wyposażony w specjalne ramię, które umożliwi ciągniecie (boczne) tego typu bram. Wymaga to więc większej siły ciągnięcia i pchania niż w przypadku napędów przeznaczonych do bram segmentowych górnych.
Mniej popularne bramy uchylne wymagają tradycyjnego napędu o dużej mocy. Najlepiej sprawdzi się specjalny napęd do bram uchylnych montowany na skrzydle bramy od strony garażu. Dodatkowo taka brama musi być wyposażona w siłownik połączony z mechanizmem podnoszenia bramy.
Bramy uchylne przeznaczone na dwa auta musi być standardowo wyposażona w napęd o większej sile ciągnienia i pchania. W tym wypadku można użyć dwóch napędów mocowanych do obu boków takiej większej bramy uchylnej. Trzeba pamiętać o tym, aby oba takie siłowniki pracowały z identyczną siłę ciągnięcia i pchania.
Najtrudniej dopasować jest napęd do bramy rozwieranej. Do tradycyjnego napędu należy zamontować dwa ramiona które pchają lub ciągną skrzydła. Jednak sprawdzą się one w przypadku bram garażowych, których szerokość nie przekracza 2,8 m. Dobór napędu do bramy rozwieranej lepiej pozostawić fachowcom z ekipy montażowej lub doradcy technicznemu.