×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNER PORTALU
Ciepła brama garażowa – jaką wybrać?

Ciepła brama garażowa – jaką wybrać?

Autor: Joanna Buharewicz
Dodano: 27 kwi 2015 15:56
Zaktualizowano: 28 kwi 2015 09:12

Czym kierować się przy wyborze energooszczędnej bramy garażowej? Jakie są najnowsze modele bram, które zatrzymają ciepło? Co jeszcze wpływa na energooszczędność bramy i jakie typy bram są najbardziej energooszczędne?

W przypadku domu energooszczędnego zaleca się, aby garaż był jedynie obiektem dobudowanym do zasadniczej konstrukcji domu, dzięki czemu straty energii i koszty eksploatacji będą zminimalizowane. Kiedy natomiast jest on częścią bryły domu lub graniczy z ogrzewanymi pomieszczeniami, można podnieść jego energooszczędność przy pomocy odpowiedniej bramy garażowej. Właściwie dobrana i osadzona powinna znacznie zmniejszyć straty energii. 

Przy zakupie bramy garażowej warto kierować się współczynnikiem przenikania ciepła U. Im niższy współczynnik, tym cieplejsza brama. Upewnijmy się jednak, czy wartość ta dotyczy całej bramy, czy tylko skrzydła.

Współczynnik przenikania ciepła U

Wartość ta (wyrażana w jednostce [W/(m²K)]) określa ilość ciepła przenikającego w ciągu sekundy przez 1 m² powierzchni przegrody (np. bramy), przy różnicy temperatur powietrza po obu stronach przegrody wynoszącej 1°C. Im niższa wartość współczynnika, tym lepszy poziom izolacji. O doskonałej izolacyjności bramy świadczy współczynnik przenikania ciepła wynoszący ok. 1 W/m²K i niższy.

Segment energooszczędny

Spośród typów bram (segmentowa, uchylna, rozwierana, rolowana) to bramy segmentowe są jednymi z „najcieplejszych”, ponieważ ich budowa z góry warunkuje pewien stopień termoizolacyjności. Połączone ze sobą stalowe segmenty wypełnione są pianką poliuretanową lub styropianem, co znacznie ogranicza starty energii. Dlatego ten rodzaj bramy szczególnie polecany jest do domów energooszczędnych. Jednak i w przypadku bramy segmentowej nie uniknie się strat ciepła – ucieka ono głównie poprzez złączenia segmentów. Dlatego producenci robią wszystko, żeby uszczelnić te miejsca, np. za pomocą uszczelek międzysekcyjnych, zamontowanych wewnątrz panelu między poszczególnymi segmentami. 

Zatrzymać ciepło

To właśnie szczelność bramy garażowej jest kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na jej energooszczędność. W przypadku bramy segmentowej największy wpływ na jej szczelność ma oczywiście prawidłowy montaż. Jeśli brama zostanie zamontowana poprawnie, a więc odpowiednio osadzona w ościeżnicy i uszczelniona, możemy być pewni, że straty ciepła będą najbardziej ograniczone. Dodatkowo warto wiedzieć, że (bez względu na rodzaj bramy) w ścianach jednowarstwowych brama powinna być umieszczona w połowie szerokości muru, zaś w dwu- i trójwarstwowych – jak najbliżej warstwy ocieplenia.

Producenci kładą nacisk na coraz większą termoizolacyjność bram. Najnowsze modele bram segmentowych konstruowane są z wysoko energooszczędnych materiałów. Trendem wśród bram segmentowych są modele o grubości panelu 60 mm. Dotychczasowe bramy segmentowe miały zazwyczaj 40 mm.

Na rynku dostępne są także specjalne ościeżnice termoizolacyjne, które między innymi eliminują mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą oraz mogą przyczynić się do poprawy termoizolacyjności bramy garażowej nawet o 15%.

Pomocny napęd

Zautomatyzowanie bramy w pewnym stopniu również może przyczynić się do podwyższenia jej energooszczędności. Przy tradycyjnych drzwiach dwuskrzydłowych bez napędu, od ich otwarcia do zaparkowania samochodu i zamknięcia drzwi mija dużo więcej czasu niż w przypadku np. bramy rolowanej otwieranej i zamykanej za pomocą napędu. Co za tym idzie – czas ucieczki ciepłego powietrza jest o tyle samo dłuższy.

Omawiane straty i oszczędność ciepła mają oczywiście miejsce w sezonie grzewczym. To wówczas zależy nam, żeby nie tracić wytworzonego ciepła, za które niejednokrotnie sporo płacimy. Jednak szczelność bramy garażowej ma znaczenie również latem. W upały termoizolacyjna brama pozwala zachować w garażu, a więc również w samochodzie, pożądany chłód.

Zupełnie dodatkowym energooszczędnym i przy okazji ekologicznym rozwiązaniem są siłowniki do bram, zasilane energią słoneczną. Specjalne panele słoneczne wytwarzają wystarczającą do otwierania i zamykania bramy ilość energii, dzięki czemu oszczędzamy prąd.

Wymiar piękna

Obecnie energooszczędność bram garażowych idzie w parze z ich estetyką. Firmy umożliwiają indywidualne zaprojektowanie bramy – nie tylko jej wymiaru. Możemy również zaplanować materiał, kolor i dekor drzwi garażowych. Dodatkowo maskownice mogą być wykonane dokładnie w tym samym kolorze, co brama. Dzięki tym udogodnieniom nowoczesna brama garażowa jest nie tylko funkcjonalna, ale może stać się także ozdobą domu i podjazdu.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także