Chcemy mieszkać inteligentniej i oszczędniej
Technologie i produkty dedykowane "smart home" to łatwy sposób na podniesienie standardu, urozmaicenie propozycji i zwiększenie wartości nieruchomości. To też recepta na atrakcyjne i bardziej oszczędne życie.
Start programu “Mieszkanie +”, wyższy wkład własny do kredytu mieszkaniowego, wyczerpanie środków z programu “Mieszkanie dla Młodych”. To tylko niektóre czynniki wymuszające zmiany w ofertach deweloperów, a które mogą zniechęcić część potencjalnych nabywców do zakupu własnego lokum lub domu.
Z jednej strony pojawi się większa trudność w dostępie do kredytu. Z drugiej, jeżeli program “Mieszkanie +” zadziała, będzie łatwiej o tani wynajem i późniejsze wykupienie mieszkania bez potrzeby kredytowania – mówi Mikołaj Pertek, ekspert ds. rynku deweloperskiego w Fibaro, jednego z czołowych producentów systemu inteligentnego domu. – Deweloperzy, by dostosować się do nowych warunków, muszą wzbogacać oferty nowoczesnymi metodami, by te wciąż były atrakcyjne dla osób wybierających między wynajmem a własnym mieszkaniem.
Czym jest inteligentny dom?
Systemy smart home to zespoły komunikujących się ze sobą urządzeń, które podłączone do wspólnej sieci zarządzają funkcjami domu i mieszkania.
Dzięki aplikacji mobilnej komunikacja z wieloma urządzeniami jest możliwa z poziomu smartfona lub tabletu z dowolnego miejsca na świecie. Dla mieszkańca oznacza to możliwość łatwej zmiany funkcji systemu, dostosowania go do własnych potrzeb, sterowania oświetleniem, roletami, ogrzewaniem czy urządzeniami elektrycznymi, a także zdalnego monitorowania tego, co dzieje się w domu – zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i zużycia energii (oszczędność nawet do 30%).
Badania pokazują, że już 2/3 nabywców świadomych systemów smart home chciałoby je posiadać w swoim domu lub mieszkaniu.
Czy Polacy znają technologię?
Dla nabywców inteligentne domy lub mieszkania to przede wszystkim oznaka wyższego standardu, komfortu, bezpieczeństwa i realnych oszczędności.
Dostrzegamy to w kontaktach z klientami, z których większość ma przynajmniej podstawowe pojęcie o domu inteligentnym – mówi Bartosz Wrzesiński z Tefra House, firmy deweloperskiej realizującej rodzinne osiedla na terenie Wielkopolski. – Faktem jest, że klient, któremu zależy na rozwiązaniach pozwalających zaoszczędzić czas, pieniądze i ułatwić sobie życie nie tylko faworyzuje oferty, które takie atuty posiadają, ale też chce zapłacić za nie więcej – dodaje.