×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNER PORTALU
Automatyczne bramy. Zaprojektuj wjazd do garażu

Automatyczne bramy. Zaprojektuj wjazd do garażu

Autor: Katarzyna Masłowska
Dodano: 29 cze 2015 09:55
Zaktualizowano: 29 cze 2015 10:24

Napęd powinien być dostosowany do typu bramy, z których każda ma inny ciężar i wielkość. Mechanizm automatycznego napędu charakteryzują takie parametry, jak: siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Ważne są także częstotliwości, na których działa jego sterowanie, oraz to, czy wózek jezdny jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego.

Napęd powinien być dostosowany do typu bramy, z których każda ma inny ciężar i wielkość. Mechanizm automatycznego napędu charakteryzują takie parametry, jak: siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Ważne są także częstotliwości, na których działa jego sterowanie, oraz to, czy wózek jezdny jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego.

Zawsze siła ciągnięcia i pchania musi być dopasowana do ciężaru bramy – do otwierania małych i lekkich bram wystarcza siła około 400 N, natomiast do masywnych konstrukcji potrzebujemy siły do 1200 N. Dlatego warto poradzić się eksperta, który optymalnie dobierze siłę do wielkości bramy, jednocześnie zapewniając nam optymalne zużycie energii na jej poruszanie.

Kolejnym parametrem, który trzeba uwzględnić jest prędkość przesuwu wyrażona w cm/s. Typowa prędkość w oferowanych na rynku najpopularniejszych napędach wynosi ok. 12 cm/s, ale w razie zapotrzebowania można zamówić napęd z większą prędkością.

Odpowiednie sterowanie

Inną kwestią jest bezpieczne sterowanie napędem. Systemy automatycznego otwierania i zamykania za pomocą pilota funkcjonują na zasadzie przesyłu fal drogą radiową. Pod tym względem musimy zadbać o precyzyjne ustawienie odpowiedniej częstotliwości (433,92 MHz), która zabezpieczy nas przed niekontrolowanym otwieraniem się bramy (np. przez użytkowników CB-radia). Z kolei system jednorazowych kodów, w które są wyposażone nowoczesne nadajniki w pilotach do napędów, zabezpieczają przed uruchomieniem bramy przez nieproszonych gości.

Nie bez znaczenia, w przypadku garażu usytuowanego w bryle domu, jest hałas powstający podczas otwierania i zamykania bramy. Dlatego lepiej zdecydować się na bramę, której napęd jest poruszany paskiem zębatym, a nie łańcuchem. Dodatkowa niewygodą wózka wyposażonego w łańcuch jest konieczność jego systematycznego smarowania.

Napęd a rodzaj bramy

W sytuacji, kiedy dobieramy napęd do już zamontowanego typu bramy musimy uwzględnić rodzaj jej otwierania oraz przewidzieć miejsce niezbędne do zamocowania mechanizmu prowadzenia.

Bramy segmentowe górne są najmniej „wybredne” pod tym względem i pasują do nich wszystkie typy napędów. Oczywiście trzeba zostawić w garażu lub przed nim miejsce na ich zainstalowanie. Dodatkowo, jeśli garaż jest dwustanowiskowy zainstalowany napęd powinien posiadać wyższą siłę ciągnięcia i pchania (powyżej 1000 N). Napędy do bram segmentowych bocznych są nieco bardziej wymagające pod względem montażu – instaluje się je się tuż nad nadprożem otworu albo na ścianie bocznej garażu. Dodatkowo musimy pamiętać, że napęd trzeba wyposażyć w specjalne ramię umożliwiające ciągnięcie bramy. Poza tym brama tego typu potrzebuje wyższej – w porównaniu do bramy segmentowej górnej – siły ciągnięcia i pchania (około 1200 N).

W popularnej bramie uchylnej możemy zastosować każdy rodzaj napędu – może być to chociażby specjalny napęd do bram uchylnych (mocowany na skrzydle bramy od wewnątrz garażu). Możliwe jest też rozwiązanie uwzględniające zainstalowanie dwóch oddzielnych napędów mocowanych po bokach bramy. Pułapką w tym przypadku może być konieczność ustawienia identycznej siły ciągnięcia i pchania bramy.

Z kolei dobór napędu do bramy rozwiernej bezwzględnie będzie wymagał porady doświadczonego doradcy technicznego lub autoryzowanego wykonawcy. W tym wypadku do tradycyjnego napędu mocuje się ramiona, które ciągną lub pchają skrzydła. Ich montaż jest możliwy tylko wówczas, kiedy szerokość bramy nie przekracza 2,8 m. Można też pokusić się o instalację napędu przeznaczonego do bramy wjazdowej umieszczonej w ogrodzeniu – jednak tu musimy pamiętać, że jego ramiona zwężą światło otworu wjazdowego, (mocuje się je do ścian garażu).

Komfortowe użytkowanie

Akcesoria dodatkowe do napędów bram garażowych sprzyjają podniesieniu ich bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. Do najpopularniejszych dodatków należą: zewnętrzny mechanizm odblokowujący, fotokomórka, sprzęgło bezpieczeństwa, listwa bezpieczeństwa, zasilanie awaryjne, włącznik zewnętrzny lub wewnętrzny, blokada dociskowa, zewnętrzny reflektor.

W przypadku bramy sterowanej na pilota możemy zaopatrzyć się w nadajnik umożliwiający otwieranie bramy garażowej, jak również bramy wjazdowej. Z kolei montowane po obu stronach wjazdu do garażu fotokomórki zapewniają bezpieczne użytkowanie bramy – uniemożliwiają jej zamknięcie w przypadku, kiedy ktoś lub coś znajdzie się na torze jej poruszania się.

Podobną funkcję pełnią sprzęgło i listwa bezpieczeństwa. Z kolei zewnętrzny mechanizm odblokowujący pozwala na otwarcie bramy z zewnątrz wtedy, gdy nie ma zasilania elektrycznego. Oczywiście nie musi to oznaczać rezygnacji z napędu. W przypadku częstych przerw w dostawie prądu warto zdecydować się na podłączenie zasilania z akumulatorów.

Napęd możemy wyposażyć też w funkcję łagodnego rozruchu i hamowania, które zapewnią bramie płynność ruchu i zabezpieczą przed zbyt szybkim zużyciem mechanizmy prowadzące.

Dodatkowymi zabezpieczeniami przed włamaniem do garażu będą blokady dociskowe (automatyczne ryglowanie bramy) oraz zewnętrzny reflektor, który może być zaprogramowany tak, aby włączać się zawsze podczas otwierania się bramy.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także