REKLAMA
Najlepsze Domy
4Design Days 2018: Tomasz Bradecki o współczesnym projektowaniu obiektów muzealnych

4Design Days 2018: Tomasz Bradecki o współczesnym projektowaniu obiektów muzealnych

Tomasz Bradecki. Fot. 4 Design Days
Tomasz Bradecki. Fot. 4 Design Days
- Współczesne obiekty muzealne same w sobie są eksponatami. Granica pomiędzy eksponatem, a jego „obudową” się zaciera – uważa Tomasz Bradecki ze studia BB Architekci. Projektant będzie jednym z prelegentów sesji "Architektura, która edukuje.", która odbędzie się w katowickim Spodku podczas 4 Design Days 2018.

Muzealny klasyk, czyli tabliczka "Prosimy nie dotykać eksponatów" odchodzi powoli do lamusa. Jak dziś się projektuje nowoczesna muzea na świecie?

Współczesne muzea przestały być tylko przestrzenią na ekspozycję - współczesne obiekty muzealne same w sobie są eksponatami lub też jak kto woli „wyrażają” poprzez architekturę to, co będą eksponowały. Z tego też powodu projektowanie muzeum nie może być realizowane tradycyjnie jako projektowanie architektury tworzącej klasyczne trio: trwałość, użyteczność i piękno. Być może użyteczność w tym kanonie można zdefiniować jak możliwość efektownej prezentacji tematu'? Z kolei piękno w przypadku muzeów nabiera nowego znaczenia: w wielu przypadkach podziemnych części muzeów nie możemy zobaczyć z zewnątrz.

Są też muzea, które swoją ekspozycję prezentują poprzez rzeźbiarskie i pomysłowe zagospodarowanie terenu np. Muzeum - miejsce pamięci w Bełżcu, ale nie tylko. Granica pomiędzy eksponatem, a jego „obudową” się zaciera. Tutaj sprzyjają temu nowe technologie: niektóre wielkoformatowe ekspozycje interaktywne mogą dać więcej doznań niż niejeden klasycznie wystawiony eksponat.

Czy zauważył Pan wzrost jakości w projektowaniu obiektów muzealnych w Polsce? Który projekt muzeum z ostatnich lat zrobił na Panu szczególne wrażenie?

Dosyć duże wrażenie robią niedawno otwarte Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Muzeum Historii Żydów Polskich. W obydwu przypadkach siła obiektów, ich znaczenie stają się rozpoznawalne jeszcze długo przed wejściem. To przykłady architektury, w której nic nie pozostaje przypadkowe: lokalizacja budynku oraz wejścia, zewnętrzna forma obiektu oraz architektura wnętrz: już w holu wejściowym doświadczamy tematu, który prezentuje muzeum.

Ponieważ jestem urodzony na Śląsku to nie mogę pominąć Muzeum Śląskiego, które także swoją lokalizacją po dawnej kopalni Katowice oraz koncepcją realizacji większości ekspozycji pod ziemią dowodzą, że samo myślenie o projektach muzealnych uległo zasadniczej zmianie. Dobitnie podkreśla to fakt, że niektóre muzea udostępnia się zwiedzającym na długo przed realizacją ekspozycji: są na tyle zmysłowe, że uwodzą zwiedzających swoim wnętrzem. Należy przy tym zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie. Skala obiektów muzealnych uległa zmianie: muzea stają się większe, bardziej przestrzenne i to daje im zupełnie inne możliwości niż muzea, które znamy sprzed 20. i więcej lat.

Wydaje się, że coraz większą wagę przywiązuję się do projektowania muzeów z myślą o najmłodszych. Nie tylko młodzież szkolna odwiedza muzea, ale również przedszkolaki. Na co zwrócić uwagę w projekcie, aby muzeum było również ciekawe dla nich?

Kluczowy wydaje się być projekt aranżacji wnętrza oraz drogi zwiedzającego. Sama droga zwiedzania może być pouczającym przeżyciem wielkoprzestrzenne aranżacje całych z ulic minionych czasów mogą zrobić wrażenie na każdym niezależnie od wieku. Druga istotna kwestia to budowanie hierarchii i dobór eksponatów w zależności od potencjalnych zainteresowań zwiedzającego: przedszkolak doświadcza przestrzeni i zainteresuje się zabawką, która opowiada część treści muzeum i zajmie się ją maksimum kilka minut.

Uczeń szkoły lub licealista z pewnością przetestuje ekspozycję częściowo interaktywną, być może wykorzysta smartfona, zrobi selfie, poświęcając jej maksymalnie kilkanaście minut. Dorośli zwrócą uwagę na wszystkie elementy ekspozycji, a przy niektórych zatrzymają się na dłużej i poświęcą im dużo uwagi. Ważne by poszczególne grupy sobie nie przeszkadzały i by dostosować środek przekazu do ich wieku i oczekiwań. Forma i aranżacja wnętrz oraz przestrzeni zewnętrznej będą tutaj największymi sprzymierzeńcami by osiągnąć właściwy efekt w różnych skalach.

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!