Wybieramy system przeciwoblodzeniowy
Intensywne opady śniegu i marznący deszcz to nie lada problem na podjazdach do garażu, parkingach, schodach i dachach. Aby uniknąć nieprzyjemnego i czasochłonnego odśnieżania podjazdu, udrażniania rynien czy usuwania sopli, warto wykonać instalację systemu przeciwoblodzeniowego.
Specjalistyczne systemy, niezależnie od miejsca zastosowania (podjazdy, schody, rynny), chronią przed oblodzeniem i zaleganiem śniegu. W celu ogrzania wybranych stref wokół budynku czy fragmentów dachu używane są zasilane elektrycznie przewody lub maty grzejne.
Ich budowa i wygląd są łudząco podobne do elektrycznego ogrzewania podłogowego, choć zastosowane kable mają na ogół inną (większą) moc i – co najważniejsze – są wzmocnione, aby sprostać zdecydowanie trudniejszym niż wewnątrz domu warunkom eksploatacyjnym (np. obciążeniom mechanicznym spowodowanym ruchem samochodowym, wilgoci i wodzie oraz znacznym amplitudom temperatury).
Niebezpieczna strefa
Zimą najbardziej zależy nam na bezpiecznym użytkowaniu nawierzchni zewnętrznych – chodników, schodów oraz podjazdów. Zalegające tam śnieg i lód nie tylko stwarzają zagrożenie dla użytkowników, ale przyczyniają się także do uszkodzenia nawierzchni (podczas „tradycyjnego” odśnieżania jest ona narażona na zarysowania, pęknięcia lub uszkodzenia chemiczne i nieestetyczne zacieki pochodzące z soli, którą posypujemy chodniki czy podjazdy).
Kolejną niebezpieczną strefą jest dach, a to za sprawą zalegającego na nim śniegu i zwisających sopli, które podczas odwilży czy po intensywnych opadach tworzą bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia poruszających się wokół domu mieszkańców.
Dodatkowo, zamarzający w odpływach rynien lód może przyczynić się do zniszczenia elewacji domu. Na ogół topi się on znacznie później niż lód i śnieg zalegające na połaciach dachu i w rynnach. Niedrożność spustów skutkuje zawilgoceniem elewacji w miejscach niekontrolowanego spływu wody.
Kryteria wyboru
Dobór kabli/mat grzewczych oraz ich mocy zależy przede wszystkim od miejsca instalacji. Na podjazdach czy chodnikach najbardziej komfortowym rozwiązaniem będą gotowe maty grzejne o mocy minimum 300 W/m2. Równie dobrze sprawdzą się przewody grzejne, których moc powinna wynosić ok. 30 W/mb.
W przypadku przewodów trzeba też precyzyjne wyliczyć powierzchnię grzejną oraz związaną z tym ilość kabla. Spore oszczędności daje zamocowanie kabli grzewczych tylko i wyłącznie w miejscach przebiegu kół samochodu. Jednak może wiązać się to z ryzykiem, że podczas większych opadów śniegu trzeba go będzie usuwać ręcznie spomiędzy torów kół.
W przypadku doboru kabli, które planujemy zamocować na dachach, rynnach czy w rurach spustowych, najważniejsza jest ich odpowiednia izolacja, która zapewni ochronę przez promieniami UV. Systemy przeciwoblodzeniowe znajdują zastosowanie również na schodach czy tarasach.
Trzeba tylko pomyśleć o nich przed przyklejeniem okładziny. W tych strefach najlepiej sięgnąć po matę grzejną przeciwoblodzeniową, która jest zatapiana w warstwie kleju pod płytkami ceramicznymi. Jej moc grzewcza powinna być jednak większa niż w przypadku mat stosowanych na chodnikach czy podjazdach, ponieważ schody są na ogół narażone na działanie niskiej temperatury ze wszystkich stron.
Czytaj także: Wybieramy energooszczędne kotły do ogrzania domu