REKLAMA
Najlepsze Domy
Samochód na miarę wykonawcy

Samochód na miarę wykonawcy

Fot. Bosch
Fot. Bosch
Wybór samochodu dostawczego na budowę nie jest taki prosty, jakby mogłoby się wydawać. Właściciele firm budowlanych potrzebują pojazdów, którymi nie tylko przetransportują na teren budowy narzędzia, maszyny i materiały budowlane, ale też i swoich pracowników. Do tego dochodzą kwestie sfinansowania tak dużej inwestycji oraz eksploatacji pojazdu.

Każdy wykonawca, który chce rozwijać swoją działalność, wcześniej czy później będzie musiał sprostać się z nie lada wyzwaniem – zakupem samochodu dostawczego. Dlaczego?

Najczęściej, na początku prowadzenia usług remontowo-budowlanych sprawdza się zwykły samochód osobowy. Wykonawca przy jego pomocy może przetransportować część niezbędnych narzędzi i materiałów budowlanych na teren budowy.

Jednak przy rozszerzeniu działalności i zatrudnieniu kilku pracowników szybko pojawiają się problemy związane np. z transportem dużej ilości materiałów budowlanych, elektronarzędzi i narzędzi, a przede wszystkim wielkogabarytowych maszyn, choćby takich jak cykliniarki czy przecinarki do okładzin ceramicznych.

Nie będzie można ich pomieścić w bagażniku, nawet po złożeniu tylnych siedzeń. Zwykły samochód osobowy na dłuższą metę po prostu nie jest dostosowany do tego typu obciążeń. Nie tylko jego zawieszenie ulegnie szybszemu zużyciu pod wpływem dodatkowego ciężaru, ale także i jego wnętrza oraz delikatne tapicerki są narażone na liczne uszkodzenia i zabrudzenia.

Czym zatem powinien wyróżniać się samochód dla wykonawcy od tego osobowego?

Samochód w wadze ciężkiej?

Samochód dostawczy to też odmiana auta osobowego lub lekkiego ciężarowego. Różni się od osobowego tym, że są zaprojektowane i przeznaczony do transportu większych ładunków. Zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze wyróżnia dopuszczalna masa nie przekraczająca 3,5 t. Dzięki temu do kierowania samochodem dostawczym wystarcza prawo jazdy kategorii B, więc pracownicy nie muszą zdobywać dodatkowych kwalifikacji, co jest kosztowne i czasochłonne.

Naturalnie samochody dostawcze, tak, jak i pozostałe rodzaje pojazdów, podlegają podziałowi. W przypadku pojazdów użytkowych decydują o tym cechy konstrukcyjne i przeznaczenie. Na rynku samochodów, wykonawca może zakupić auta  dostawcze lekkie, o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 2,5 t.

Konstrukcją, masą i ładownością oraz innymi parametrami, takimi jak moc silnika nie wyróżniają się one od samochodów osobowych. Lekkie samochody dostawcze sprawdzają się w przypadku transportu materiałów na niewielkie odległości.

Z kolei samochody o dopuszczalnej masie całkowitej wnoszącej 2,5-3 t to pojazdy już przeznaczone do przewozu cięższego ładunku  nie tylko na bliższe, ale i dalsze odległości. Z kolei ciężkie samochody dostawcze o masie 3-3,5 t, mają bardzo uniwersalne zastosowanie, od transportowanie przesyłek, czy pasażerów po przewóz ciężkich urządzeń budowlanych.

Nic więc dziwnego, że to największe samochody dostawcze wyróżniają się dopuszczalną ładownością sięgającą nawet 1500-1900 kg. W przypadku samochodów osobowych dopuszczalne obciążenie sięga ok. 500 kg z jednego prostego powodu. Zostały one zaprojektowane i wyprodukowane głównie do transportu osób i ich bagaży.

Oczywiście lekkie samochody dostawcze takie jak np. Mercedes Citan, Citröen Berlingo, także mają dopuszczalne obciążenie sięgające 500 kg, ale różnią się pojemnością przestrzeni ładunkowej. I to kolejny parametr, po maksymalnej masie dopuszczalnej, na który powinni zwracać uwagę wykonawcy. 

Czytaj także: Podpowiadamy jak chronić się przed pyłem na budowie

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!