×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Brukowane nawierzchnie wokół domu

Brukowane nawierzchnie wokół domu

Autor: Radosław Zieniewicz
Dodano: 27 lip 2018 18:05

Aranżacja przestrzeni wokół domu wymaga przygotowania projektu i przeprowadzenia prac budowlanych. Chodzi tu gównie o wytyczenie odpowiednich stref i utwardzenie niektórych powierzchni. Od wielu lat niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się nawierzchnie wykonane z kostki brukowej. Co warto wiedzieć o ich układaniu?

Prace związane z ułożeniem kostki brukowej należy zacząć od przygotowania projektu nawierzchni, wyznaczenia ich przebiegu w terenie, korytowanie, niwelację i wreszcie wykonanie podbudowy. Chodzi o to, aby stworzony został trwały i stabilny układ warstw konstrukcyjnych (przygotowanych do umieszczenia na nich właściwej nawierzchni).

Ostatnia z warstw konstrukcyjnych – podbudowa – jest w zasadzie najważniejszym elementem przygotowania nawierzchni do ułożenia kostki brukowej, lecz nie ostatnim. Przed przystąpieniem do wykonania finalnej warstwy, należy wykonać podsypkę. Jej celem jest zapewnienie dobrego osadzenia poszczególnych kostek i zniwelowanie drobnych różnic wymiarowych między nimi. Jest to szczególnie istotne w przypadku kostki kamiennej lub innych elementów o dużych różnicach wielkości, znacznie mniej – przy kostce betonowej, charakteryzującej się znacznie mniejszą tolerancją wymiarową.

Podsypkę wykonuje się jako około 10 cm grubości warstwę piasku i w żadnym wypadku nie zagęszcza. Nastąpi to dopiero po ułożeniu bruku. Z tego też powodu istotne jest, aby grubość warstwy nie przekraczała 10 cm, a więc wartości, którą można bez większego problemu zagęścić jako pojedynczą warstwę razem z ukończoną nawierzchnią.

W wypadku kostki betonowej, przy której możemy być pewni, że różnice w grubości elementów będą najwyżej kilkumilimetrowe, można grubość tej warstwy zmniejszyć nawet o połowę. Nie wolno jednak zrezygnować z niej całkowicie, gdyż dopiero poprawnie wykonana podsypka zapewnia równomierne rozłożenie obciążeń na całą powierzchnię podbudowy i właściwą pracę całego systemu, oraz trwałość nawierzchni.

Wybór kostki

Po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac przygotowawczych czas na ułożenie i wykończenie kostki. Poprawnie wykonana dokumentacja powinna zawierać takie parametry techniczne, jak model, kolor i faktura wybranej kostki, oraz umożliwić obliczenie niezbędnej ilości materiału. Należy przy tym pamiętać, że nie każda kostka nadaje się do wszystkiego. Projektując warto więc dobrać materiał, który zamierzamy zastosować zarówno pod kątem nośności, jak i innych parametrów.

Kostka o nierównej powierzchni (na przykład fakturze skalnego przełomu) zapewni lepszą przyczepność, ale również znacząco pogorszy akustykę podjazdu. O nośności nawierzchni decyduje także sposób układania kostki. Elementy ułożone pod kątem do osi podjazdu stworzą strukturę znacznie wytrzymalszą niż ułożone prostopadle do niej.

Kwestie techniczne to jednak zaledwie połowa istotnych zagadnień, które powinien obejmować projekt. Drugą stanowią oczywiście kwestie estetyczne i użytkowe. Zacząć warto od tych drugich. Zaliczają się do nich przede wszystkim dwa elementy: strefowanie przestrzeni oraz drobne detale ułatwiające życie użytkownikom.

Do tych ostatnich należy na przykład przewidzenie pasów “ostrzegawczych” z kostki o możliwie nierównej powierzchni, wzdłuż krawędzi podjazdu do garażu - tak, aby kierujący pojazdem po najechaniu na nie wiedział, że zjeżdża z optymalnej ścieżki. Innym z takich detali jest przewidzenie podwyższonych krawężników zapobiegających uszkodzeniu samochodu przez wystające elementy (śmietnik, słupki bramy wjazdowej).

Czytaj także: Budowa domu. Na co zwrócić uwagę?

 

Z kolei strefowanie przestrzeni polega na wyodrębnieniu w ogrodzie ciągów komunikacyjnych, nawierzchni rekreacyjnych, technicznych itp., a następnie dobraniu dla nich właściwej nawierzchni. Z jednej strony optycznie podkreślającej ich odrębność, z drugiej strony o optymalnie dobranych walorach użytkowych. Warto na przykład na głównych ciągach komunikacyjnych przewidzieć nawierzchnię gładką, składającą się z możliwie dużych elementów układanych z jak najwęższą fugą.

Oczywiście dla sprawnego pieszego w sportowych butach nie ma to większego znaczenia, możemy być jednak pewni, że docenią to rozwiązanie zarówno użytkownicy wózków dziecięcych i inwalidzkich, osoby starsze bądź o obniżonej zdolności poruszania się, a także panie chodzące w butach na wysokim obcasie.

Po ułożeniu kostki czas na dwie ostatnie czynności: fugowanie i zagęszczanie nawierzchni. Fugowanie polega na wypełnieniu przestrzeni pomiędzy kostkami płukanym piaskiem. Zagęszczanie natomiast służy ostatecznemu utwardzeniu nawierzchni i nadaniu jej finalnego kształtu. Do jej wykonania używa się tej samej zagęszczarki, którą wykonywano także wcześniejsze prace, z jednym jednak zastrzeżeniem. Aby uniknąć uszkodzeń nawierzchni płyta zagęszczarki musi być zabezpieczona specjalną nakładką z tworzywa sztucznego.

Komentarze

Zaloguj się