×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNER PORTALU
Singapur zawdzięcza architekturę Polakowi

Singapur zawdzięcza architekturę Polakowi

Autor: Katarzyna Szulik
Dodano: 23 sty 2015 10:26
Zaktualizowano: 23 sty 2015 10:30

Architektoniczne wprawki zdobywał w komunistycznej Polsce, by kilka lat później, na drugim końcu świata, projektować rzuty jednego z najbardziej imponujących miast naszego globu. Centrum Singapuru imponuje przepychem i nowoczesnością, a za tym wszystkim stoi nasz niezwykle utalentowany rodak Krystyn Olszewski.

Mimo że Jan Paweł II i Joseph Conrad Korzeniowski są najbardziej znanymi Polakami w Singapurze, najbardziej zasłużonym z pewnością jest Krystyn Olszewski, który zadecydował o wyglądzie tego imponującego miasta. Niepodległy Singapur jest stosunkowo młody i w tym roku obchodzi swoje 50-lecie. Dzięki nowoczesnej i zapierającej dech w piersiach architekturze uważany jest za jedno z najpiękniejszych miast na świecie. To właśnie spod ręki Polaka wyszły plany projektowe tej azjatyckiej perełki.

Fotolia_59624049_Subscription_Monthly_M.jpg
Fotolia_59624049_Subscription_Monthly_M.jpg

Kariera Krystyna Olszewskiego jako architekta zaczęła się w Warszawie, gdzie w 1952 r. ukończył tamtejszą Politechnikę. Do Lwiego Miasta przybył w roku 1968 na specjalne zaproszenie premiera Singapuru Lee Kuan Yewa. Architektowi z mało znanego na świecie komunistycznego państwa powierzono stanowisko generalnego projektanta planu przebudowy centrum w niepodległym Singapurze, które zajmował w latach 1968 – 1971. Następnie, między 1971 a 1973 r. pracował jako ekspert ONZ ds. przebudowy centrum. Większość jego koncepcji została wdrożona, dając obecny kształt Lwiemu Miastu.

singapore-river-255116_1280.jpg
singapore-river-255116_1280.jpg

Polski architekt wpadł na pomysł zlokalizowania nowych domów wokół centralnego rozlewiska, a rozbudowana sieć dróg ekspresowych miała zagwarantować dobrą komunikację mieszkańcom. Olszewski nie łapał się najbardziej powszechnych, sztampowych rozwiązań architektonicznych i stawiał na innowacyjność. Podzielił arterie komunikacyjne na odrębne poziomy przeznaczone dla pieszych, ruchu samochodowego oraz kolejki torowej. Oprócz zupełnie nowych rozwiązań, stawiał też na rewitalizację. Zaplanował odnowę pozostałości po dawnej, chińskiej dzielnicy i ujednolicenie wysokość budynków w centrum.

singapore-431421_1280.jpg
singapore-431421_1280.jpg

Po ukończeniu wspomnianych projektów, między 1980 a 1983 rokiem Olszewski zajął się projektowaniem reprezentacyjnego Marina City i Sc Pank. Jego kolejnym zadaniem była koordynacja architektonicznej budowy siedmiu nadziemnych stacji singapurskiego metra (MRT), które otwarto w 1987 roku.

metro w Singapurze 1.JPG
metro w Singapurze 1.JPG

Metro w Singapurze: en.wikipedia.org

Oprócz spektakularnych projektów definiujących wygląd centrum Lwiego Miasta, zajmował się także projektem Singapurskiego Centrum Nauki oraz badaniami nad wpływem przemysłu na środowisko naturalne.

metro w Singapurze 2.jpg
metro w Singapurze 2.jpg

Metro w Singapurze: en.wikipedia.org

Bez Krystyna Olszewskiego Singapur nie byłby miastem, którym jest dzisiaj. Z okazji jego jubileuszu polski ambasador w Singapurze Zenon Kosiniak-Kamysz zasugerował, że dobrym sposobem na upamiętnienie wybitnego i nieżyjącego już architekta byłoby nazwanie jego imieniem jednej z ulic w centrum.  

metro w Singapurze 3.jpg
metro w Singapurze 3.jpg

Metro w Singapurze: en.wikipedia.org

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także